Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws

    Een B&B heeft geen 24-uurs receptie

    Onze Bed & Breakfast ‘de Overhorn’ is gevestigd in een monumentale boerenhofstede, een grote woonboerderij. We wonen er en runnen hier bovendien meerdere bedrijven. Met zijn allen krijgen we het voor elkaar om een waardering van 9,5 te krijgen voor het personeel en de hygiëne. Zouden onze gasten daarom onze gastvrijheid en comfort van onze kamers en appartementen verwarren met een 4-sterrenhotel? Want de laatste tijd wordt onze B&B steeds vaker als een hotel gezien. Dat willen we wel begrijpen, maar het gaat weleens mis.

    Logies en ontbijt

    Een B&B is namelijk niet hetzelfde als een hotel. Bij een Bed & Breakfast (what’s in a name?) hebben we het in principe over kleinschalig logeren, voor een (meestal) kortdurend verblijf, met de mogelijkheid een ontbijtje te eten. Ook wij willen onze B&B zo kleinschalig en persoonlijk mogelijk houden. Bij ons geen buffet in een zaal, maar gezellig ontbijten aan de keukentafel. We hebben kamers en appartementen met uitzicht over de rivier de Vecht en het natuurgebied Naardermeer. Dat levert dan weer speciale vraagstukken op voor het parkeren van boten, fietsen en kano’s. Auto’s mogen gewoon op ons eigen terrein weggezet worden. Stapvoets rijden is geboden, want overal kun je loslopende dieren tegenkomen. Daarom wonen en werken we dus achter een hek en zijn omringd door sloten, stallen en omheinde weilanden. Langs ons dijkje vind je geen sleutelkastje voor zelfstandig binnenkomen en ook nauwelijks straatverlichting, zoals vaak wel bij logies in een rijtjeshuis aan een doorgaande weg of in een druk stadscentrum.

    Het buitengebied is echt anders

    Voor sommigen is dat wennen. Vaak moeten wij extra opletten. Zo visten we onlangs nog een jongen uit de sloot. In het donker was hij naast het dammetje (talud) gestapt en in het slootje terecht gekomen. Zijn mobiel konden we niet meer redden en zijn kleren zaten onder de modder. Het liep gelukkig goed af: de gast nam een warme douche, wij hebben zijn spullen gewassen en de volgende ochtend maakte hij een frisse start. Inchecken bij daglicht –zoals was afgesproken- is dan toch handiger.

    Laatst stonden we in de startblokken om een groep Engelse toeristen na het avondeten te ontvangen. Maar het werd later en later en we konden ze niet bereiken. Eindelijk ging om 22.30 uur de telefoon: “Ja, we hebben het superleuk in Amsterdam. Waarschijnlijk zijn we er wel vóór 24.00 uur.” Dat valt niet heel lekker als je die ochtend al om 6.00 uur bent opgestaan om de ontbijtjes op tijd klaar te hebben.

    Ronduit ongerust waren we toen Duitse gasten tussen 13 en 14 uur werden verwacht maar pas 8 uur later aankwamen. We zijn weliswaar niet 24/7 open om gasten in te checken, maar een gast wordt bij ons wel gemist. En we zorgen dat we telefonisch bereikbaar zijn als u onverhoopt de weg niet (terug) kunt vinden… Evenzo vinden we het fijn als we de gasten kunnen bellen.

    Alle hens aan dek

    We hebben dus onze receptie anders geregeld dan bij een doorsnee hotel. We hebben zo onze eigen spelregels en persoonlijke wegwijsrondjes en zijn niet 24/7 geopend. Bij toerbeurt regelen de bewoners en parttimers van de B&B de ontvangst van onze gasten. Gelukkig mogen we ook rekenen op de medewerkers van NML Health, het bedrijf in gezondheidsproducten voor dieren op ons terrein. Daarom hebben we tijdens kantooruren voldoende medewerkers beschikbaar. Buiten die tijden is het een beetje behelpen en zijn onze gasten afhankelijk of de eigenaresse en bewoners aanwezig zijn. Met zijn allen zijn we heel flexibel, al helpt het als we al bij de reservering weten wat we mogen verwachten. Zodat gasten niet voor een gesloten hek staan, bijvoorbeeld.

    We werken met biologische producten uit de streek en houden graag rekening met speciale wensen, allergieën en diëten. We hebben geen winkels direct in de buurt, dus ook dan is het fijn om vooraf even te overleggen.

    Bijna net als thuis

    We willen dat onze gasten zich thuis voelen op onze Boerenhofstede. En net zoals moeder thuis verzuchtte “het is hier geen hotel”, is het in onze B&B een goede gewoonte met elkaar rekening te houden. Daar hoort onder andere bij om van tevoren af te spreken om hoe laat gasten zullen aankomen en vertrekken.

    Onze spelregels zijn simpel. Hieronder staan ze nog een keer op een rijtje.

    • Aankomst:

    Op werkdagen vóór 17.00 uur

    In het weekend vóór 12.30 uur of op afspraak

    • Ontbijt (mits dag vooraf gereserveerd)

    Op werkdagen tussen 7.00 en 9.00 uur

    In het weekend tussen 8.00 en 10.00 uur

    • Vertrek

    Voor 11.00 uur, tenzij nadrukkelijk anders afgesproken.

    • Geen honden  

    We willen de rust bewaken voor onze gasten en de dieren op het erf (kippen, honden en een kat). Daarom is het helaas niet mogelijk om uw eigen hond mee te nemen.

    • Rust

    Gasten, natuurliefhebbers én zakenmensen waarderen de rust van onze BB. Onze grote erfhonden lopen los op het terrein, er is schrikdraad en er zijn overal slootjes. Wij hebben geen speeltuin of kinderboerderij. Vandaar dat wij in principe niet dé geschikte locatie zijn voor een gezin met kleine kinderen of baby’s.

    • Geluid

    De monumentale boerderij is van hout, de trappen kraken en de tussenwanden zijn niet zo geïsoleerd als bij een betonnen casco. Fijn als de gasten met elkaar rekening houden en tussen 22:30 en 7:00 niet te veel herrie maken.

    We verwachten ook een berichtje als afspraken moeten afwijken of veranderen. Is dat raar?